Airbus-fóbie
Začalo to náhodným zmizením letadla Airbus A330-300 společnosti Air France nad Atlantikem, když za letu 447 záhadně zmizel z radarové obrazovky. Podle údajů mělo letadlo poslat ještě automatické vzkazy, podle kterých neměl Airbus správnou rychlost a na palubě kolaboval jeden systém za druhým. Situace vyvolala velký rozruch, několik dní nebylo o letadle ani vidu, ani slechu. Na letišti Charles de Gaullea v Paříži, kam let z Rio de Janeira směroval, bylo zařízené krizové centrum. Brazilské letectvo ihned rozjelo pátrací akce. Asi týden po „zmizení“ se našly první trosky Airbusu. Ty údajně měly prozradit, že se letadlo zřejmě rozpadlo dřív, než se zřítilo do Atlantiku. Firma Airbus varovala své zákazníky, že v letadlech mohou být vadné rychloměry. Pátrání po příčině nehody stále pokračuje, ale není jasné, zda se jí ještě někdy vůbec dozvíme. Začalo to náhodným zmizením letadla Airbus A330-300 společnosti Air France nad Atlantikem, když za letu 447 záhadně zmizel z radarové obrazovky. Podle údajů mělo letadlo poslat ještě automatické vzkazy, podle kterých neměl Airbus správnou rychlost a na palubě kolaboval jeden systém za druhým. Situace vyvolala velký rozruch, několik dní nebylo o letadle ani vidu, ani slechu. Na letišti Charles de Gaullea v Paříži, kam let z Rio de Janeira směroval, bylo zařízené krizové centrum. Brazilské letectvo ihned rozjelo pátrací akce. Asi týden po „zmizení“ se našly první trosky Airbusu. Ty údajně měly prozradit, že se letadlo zřejmě rozpadlo dřív, než se zřítilo do Atlantiku. Firma Airbus varovala své zákazníky, že v letadlech mohou být vadné rychloměry. Pátrání po příčině nehody stále pokračuje, ale není jasné, zda se jí ještě někdy vůbec dozvíme.
Tak to je pár slov pro uvedení do tématu. Tato nehoda rozpoutala věčné diskuze o kvalitě firmy Airbus a jejích letadel. V diskuzích psali čtenáři nejrůznějších zpravodajských portálů o tom, že už nikdy nepoletí Airbusem. Skutečně, nehod Airbusů bylo poslední dobou o něco víc, než jsme bylí zvyklí, ale neznamená to, že musíme být proti těmto letadlům. Nedávno vzplanul na pařížském letišti motor Airbusu společnosti Vueling, bylo zraněno několik cestujících, ale jak se tito cestující zranily, to žádný zdroj neuvádí. To cestovali v motoru? Ne, cestující se zranili při opouštění letadla nafukovacím skluzem, kde zranění nejsou nijak výjimečná. Tento skluz je ovšem i v Boeingu a ve všech jiných „velkých“ letadlech. V diskuzi pod článkem psal nějaký „chytrý“ člověk s přezdívkou cvbcv , jak se společností Vueling pravidelně létal 3 roky z Paříže do Barcelony. Prý nikdy neměl dobrý pocit, letadla podle něj vypadala již velmi staře, i když udržovaně, ale stejně byla podle něj velmi stará.Tak zaprvé: nejstarší letadlo ve flotile této společnosti je Airbus A320-214 s registrací EC-IZD, které bylo dodáno společnosti Vueling 12.6.2004 a svůj první let mělo 14.4. téhož roku, což v letectví rozhodně staré letadlo není! Další komentář v této diskuzi byl psán autorem se jménem anonym a byl o tom, jak s tím může ještě někdo létat, že už do Airbusu nevleze. Abych se vyjádřil pro změnu k tomuto „odbornému“ komentáři: tato nehoda spočívala v požáru motoru, který ihned uhasili hasiči, takže se požár nedostal nikam jinam. Tento typ motoru se nepoužívá jenom na Airbusech, jedná se o motor typu CFM56, který se používá i na Boeingu. A abych byl trochu přesnější, tak jej kromě jiných typů Boeingu používá Boeing 737, a to ve všech verzích -300, až -900. Takže než budu komentovat něco, čemu vůbec nerozumím, a ještě způsobem, který říká, že tomu všemu rozumím, tak si všechny informace ověřím, aby ze mě potom nebyl blbec, jako v těchto případech. Ten, kdo říká, že už nikdy nepoletí Airbusem, i kdyby ho letenka stála mnohem větší peníze, je jeden z těch, kteří uvěřili, že Airbus je nebezpečný, což není pravda. U Airbusu hrozí jakékoliv nebezpečí stejně jako u ostatních výrobců letadel. V letectví vždy záleží na více faktorech, než na technice. Skutečně dobrý pilot dokáže letět i s tím nejstarším letadlem, které by neschválil žádný letecký úřad, a taktak je ještě v letuschopném stavu.
Osobně se vůbec nebojím letět Airbusem, ale naopak po tom toužím. Když Airbusy vstupovaly do ČSA, jejich první piloti na ně hleděli s obrovským úžasem. Jsou to pokrokové stroje, které jsou řízeny jako první dopravní letadla sidesticky, což vzhledem připomíná joysticky. Pokud se Airbusů bojíte, podívejte se občas nahoru na nebe, každý den nad Prahou prolétává z Londýna do Dubaje největší dopravní letadlo světa, a je to právě Airbus A380…
(fotky: Airbus A319-131 společnosti British Airways reg. G-EUPA)